Saturday, December 5, 2009

sufian al-haris

Siapakah dia Sufian al harisi? Sufian adalah sepupu kpd Nabi saw malah menjadi saudara sesusu pada Nabbi saw. Dari kecil bermain bersama, mengembala kambing bersama orang kata kamceng la dan perhubungan mereka terputus apabila Nabi saw menerima wahyu untuk menjadi Nabi yang terkahir. Sejak dari itu Sufian telah membuat bermacam - macam perkara yang menghalang perjuangan Nabi saw dan umat Islam pada masa tu. Biasalah hari ni pun dalam adik beradik kita pun tak terima kalau kita nak berjuang atas nama Islam. Apa Sufian tak buat , menghalang ceramah Nabi saw, menghina,menyiksa umat Islam dan macam2 perkara yang terkutuk.
Setelah Islam menang dan Nabi saw balik ke Mekah untuk bebaskan penduduknya dari syirik pada Allah, maka ramai orang Mekah berduyun-duyun peluk Islam. Sufian dah gelabah takut dirinya dipancung oleh Omar ra. Maka satu hari dia menyamar pergi berjumpa dengan Nabi saw untuk peluk Islam. Nabi saw kenal Sufian tapi baginda mangalih muka kerana bencinya baginda pada orang yang menghalang Islam sebelumnya. Sufian kecewa berjumpa sahabat lain untuk serah diri peluk Islam tapi mereka pun tak layan sebab tahu Nabi saw pun bolayan. Kuciwa sekalai lagi maka jumpalah dgn ibnu Abbas pak sedara Nabi saw utk pujuk Nabi saw agar terima Sufian .Akhirnya Nabi pun terima tapi Sufian tak puas hati kerana sikap dingin Nabi.
Hinggalah pada satu perang Hunain dimana masa tu keadaan kucar kacir maka dgn segera Sufian mengoffer dirinya unutk masuk dalam medan perang bagi membetulkka keaadan. Maka Nabi saw benarkan maka dilihatnya Sufian berjuang bermati-matian hingga luka berdarah pada badannya, kagumlah Nabi saw akan keberanian sufian maka terus Nabi menggelar Sufian al Harisi sebagai Penghulu Pemuda di dalam syurga ALLAH! Takbir!!! Sebaris dengan sahabat lain Omar , singa Allah, Abu Bakar , al amin, Abd rahman , kuat bersedekah dan lain2....wallahualam.

No comments:

Post a Comment