Saturday, December 5, 2009

kehebatan al-ikhlas

KEHEBATAN SURAH QULHUAALLAH

Pengajaran

Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang
sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.


LUANGKAN MASA ANDA SELAMA 15 - 20 MINIT UNTUK MENGETAHUI
APAKAH MESEJ YANG DISAMPAIKAN SEBELUM ANDA BUANG RISALAH
INI SEBALIKNYA FOWARDKAN KEPADA SAUDARA ISLAM KITA YANG LAIN
TERIMA KASIH.
WASSALAM.

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

' Au zubillah himinashsyaitan nirrajim..bismilla hirrahmannirrahi m '

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam,
Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana
dengan
bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam
tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama
cacing kepanasan. Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas,
kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad.
Allahussamad.. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan
ahad..) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah...
Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah
berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat
kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan
membantu kita menjawab persoalan kubur.
Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar
menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan
daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab
salam malaikat itu.

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad sa.w:
' Barang siapa membaca Qul huwa ' llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya
ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak
Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan
Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah
pemerdekaan dari neraka ' . Inilah yang dinamakan membaca Qulhua ' llah ahad
satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita
sehari..

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Barangsiapa membaca
surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia,
maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan
kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian
siratul mustaqim lalu menuju ke syurga.. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul
Qurthuby).
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara
Kamu yang dapat khatam Qur ' an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang
dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan
bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur ' an dalam begitu cepat. Kemudiannya
Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali
bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang
dikatakannya
itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab
dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali
ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran... Lalu dengan membaca surah
Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus
Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000
sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya
setiap satu
padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat
80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami,
sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan...

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu
tertulis di
sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s,
Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan
ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali
selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke
jumaat yang berikiutnya. .

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak
mengalami apa-apa kesusahan.


Nota:
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini
kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW
' Sampaikanlah pesananku
walaupun satu ayat ' . Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya
3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain


Semoga kita jadikan amalan dalam kehidupan kita seharian


sufian al-haris

Siapakah dia Sufian al harisi? Sufian adalah sepupu kpd Nabi saw malah menjadi saudara sesusu pada Nabbi saw. Dari kecil bermain bersama, mengembala kambing bersama orang kata kamceng la dan perhubungan mereka terputus apabila Nabi saw menerima wahyu untuk menjadi Nabi yang terkahir. Sejak dari itu Sufian telah membuat bermacam - macam perkara yang menghalang perjuangan Nabi saw dan umat Islam pada masa tu. Biasalah hari ni pun dalam adik beradik kita pun tak terima kalau kita nak berjuang atas nama Islam. Apa Sufian tak buat , menghalang ceramah Nabi saw, menghina,menyiksa umat Islam dan macam2 perkara yang terkutuk.
Setelah Islam menang dan Nabi saw balik ke Mekah untuk bebaskan penduduknya dari syirik pada Allah, maka ramai orang Mekah berduyun-duyun peluk Islam. Sufian dah gelabah takut dirinya dipancung oleh Omar ra. Maka satu hari dia menyamar pergi berjumpa dengan Nabi saw untuk peluk Islam. Nabi saw kenal Sufian tapi baginda mangalih muka kerana bencinya baginda pada orang yang menghalang Islam sebelumnya. Sufian kecewa berjumpa sahabat lain untuk serah diri peluk Islam tapi mereka pun tak layan sebab tahu Nabi saw pun bolayan. Kuciwa sekalai lagi maka jumpalah dgn ibnu Abbas pak sedara Nabi saw utk pujuk Nabi saw agar terima Sufian .Akhirnya Nabi pun terima tapi Sufian tak puas hati kerana sikap dingin Nabi.
Hinggalah pada satu perang Hunain dimana masa tu keadaan kucar kacir maka dgn segera Sufian mengoffer dirinya unutk masuk dalam medan perang bagi membetulkka keaadan. Maka Nabi saw benarkan maka dilihatnya Sufian berjuang bermati-matian hingga luka berdarah pada badannya, kagumlah Nabi saw akan keberanian sufian maka terus Nabi menggelar Sufian al Harisi sebagai Penghulu Pemuda di dalam syurga ALLAH! Takbir!!! Sebaris dengan sahabat lain Omar , singa Allah, Abu Bakar , al amin, Abd rahman , kuat bersedekah dan lain2....wallahualam.

teka-teki imam ghazali


makam imam ghazali



Imam Ghazali = ' Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Orang tua '
Murid 2 = ' Guru '
Murid 3 = ' Teman '
Murid 4 = ' Kaum kerabat '
Imam Ghazali = ' Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI . Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ' Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Negeri Cina '
Murid 2 = ' Bulan '
Murid 3 = ' Matahari '
Murid 4 = ' Bintang-bintang '
Iman Ghazali = ' Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU . Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama'.

Iman Ghazali = ' Apa yang paling besar didunia ini ?'
Murid 1 = ' Gunung '
Murid 2 = ' Matahari '
Murid 3 = ' Bumi '
Imam Ghazali = ' Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.'

IMAM GHAZALI' Apa yang paling berat didunia? '
Murid 1 = ' Baja '
Murid 2 = ' Besi '
Murid 3 = ' Gajah '
Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.'
Imam Ghazali = ' Apa yang paling ringan di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Kapas'
Murid 2 = ' Angin '
Murid 3 = ' Debu '
Murid 4 = ' Daun-daun'
Imam Ghazali = ' Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat '

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? '
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang '
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ! ini adalah LIDAH MANUSIA . Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

'sampaikanlah walau satu ayat'..

Friday, December 4, 2009



video



SETIAP KESABARAN AKAN DIGANTI DENGAN KEMENANGAN
SETIAP KEDUKAAN AKAN BERGANTI DENGAN KEBAHAGIAAN
SETIAP PERPISAHAN PASTI BERMULA DENGAN SATU PERTEMUAN
SETIAP YANG BERAKHIR AKAN BERTUKAR DENGAN SUATU PERMULAAN
SETIAP KEJADIAN TUHAN PASTI ADA HIKMAHNYA... ......... .

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu.
Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...




Allahu Akbar!!

ADAB MENDENGAR AZAN
Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa Dan waktunya
Yang tidak Kita ketahui.Cuba Kita amati. Mengapa
Kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat
Berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras Dan hanya mimik
Mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' .
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah
Kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah
Akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. '
Ini jelas menunjukkan, Kita disarankan agar mendiamkan
Diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
Berkumandang . Sebagai orang beragama Islam Kita wajib
Menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu
Kebangsaan Kita diajar agar berdiri tegak Dan diamkan
Diri.
Mengapa ketika azan Kita tidak boleh mendiamkan diri?
Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah
Akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan
Kelunya lidah Kita semasa ajal hampir tiba maka Kita
Tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' yang
Mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika
Nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan
Syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah
ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian
yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .'
semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin. .'

Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini.
Subhanallah. ..

Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah,
dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah
penduduknya seramai 180 juta.Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan
Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.

Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belumpun laungan
Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia.Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di-Jakarta,
tiba giliran Dacca di Bangladesh.Berikutn ya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.

Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.Belum berakhir
di-Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa
ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq .

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik
adalah 9-1/2 jam.Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan
bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!

Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan ' surat berantai' melalui
e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali
berfikir 2 atau 3 kali......FIKIRKAN LAH, tepuk dada tanya iman.

Wednesday, November 18, 2009

bismillah

BISMILLAH
Renungan.... ..........

Amalkan...... ......


Sampaikan... .......... ........


Itu satu daripada amalan yang membantu kita apabila

Kita dikembalikan kepada yang Hak...


Wassalam


Mukjizat di sebalik BISMILLAH


BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz

BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM' yang bermaksud

'Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.'


KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH


1.. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka

apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada

awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang

Allah turunkan kepada Jibrail..


2.. BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka

apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH.

Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH

diturunkan kepada Adam. '(Hadith Qudsi)


3.. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua

Awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut

bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua

syaitan.


4.. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH

Itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat

untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu

melainkan Allah beri berkat ke atasnya.


5.. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid,

maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu

perkara yang baik.


6.. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan

malaikat penjaga neraka ada 19 (QS. AL Muddatsir: 30).

Ibnu Masud berkata: 'Sesiapa yang ingin Allah selamatkan

dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali

setiap hari. '


7.. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam)

Hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH

Maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '



8.. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH

Nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat

tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.


9.. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan

bertasbihlah segala gunung kepadanya.


10.Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21

Kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari

Gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan

bala.


11.Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di

hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan

dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan

kepada si pembaca..


Anda ada dua pilihan sama ada:


1.. biarkan dalam inbox anda tanpa bermanfaat untuk

Org lain...


2..Anda sebarkan @ forwardkan pada semua kenalan anda.

Sabda Rasulluah, ' siapa yang menyampaikan satu ilmu dan

Orang yang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala

Walaupun sudah tiada.... '

mawar di langit






> Assalamualaikum...........
>
> Subhanallah....semoga kita sentiasa beringat hendaknya...
>
>
> AMBIL IKTIBAR WAHAI ORANG YANG MEMPUNYAI PENGLIHATAN ! GAMBAR INI
> DIRAKAM SECARA TIDAK SENGAJA OLEH NASA. TERDAPAT OBJEK
> DILANGIT YG PECAH... DLM BEBERAPA BULAN YG LEPAS DALAM AKHBAR AL-AHRAM DAN
> LAMAN WEB NASA IANYA MENJADI BUKTI DALIL KEBENARAN
> ISLAM.........ALANGKAH BENARNYA ALLAH S.W.T BERFIRMAN;
>
> "SELAIN ITU SESUNGGUHNYA (NGERI) TATKALA LANGIT PECAH-BELAH
> LALU...MENJADILAH MAWAR MERAH, BERKILAT SEPERTI MINYAK" ***
>
> AYAT INI MENGGAMBARKAN KEHANCURAN ALAM LANGIT KETIKA HAMPIR KIAMAT
> BERINGATLAH DAN JANGAN ALPA KEPADA
> KEDUNIAAN..................PERBANYAKKAN KEBAJIKAN DUNIA DAN
> AKHIRAT.................. DUNIA KIAN HAMPIR KE AKHIR ZAMAN....
>
> Wassalam...
>
> Utk Pengetahuan Semua ...
>
> Surah Yasin
>
>
> RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
> "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
>
> 1. Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang.
> 2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
> 3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
> 4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
> 5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
> 6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang
> dilihatnya.
> 7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
> 8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah
> meringankan siksanya.
> 9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
> 10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada
> penyakitnya.
> 11. Rasulullah s.a.w bersabda:
> "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran
> itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah
> menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10
> kali".
> 12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi,
> "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap
> hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut.
> Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan
> ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
> 13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka
> membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa
> minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan
> dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit
> ketika nyawanya diambil.
> 14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya:
> "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada
> rakaat pertama surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan
> setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan
> menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan
> membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui
> keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik".

activiti 31 oktober 2009 kat teluk batik


ni dia fendi.. yang kitorng ziarah dan skg semakin sembuh..
alhamdulillah..

ni la keadaan pantai teluk batik..

wah..naik banana..

ni la geng yang kubuq pasir..

wa.. dah tanam pun buleh senyum lg ka..

ni budak room math aku..

ala mamat 2 org ni cam macho jer..


bang sikit bang ala layan jer..


wei.. ada barang wei..

ni dato', latif ngan kecik atau nama manja azwan..

ha ni kat pantai teluk batik..

ni aku ngan member assy campro ngah lepak kat teluk batik..

Tuesday, November 17, 2009

hadis nabi saw




JANGAN DELETE HADIS DARI NABI MUHAMMAD (S.A.W) tanpa membacanya terlebih dahulu



A Beautiful Hadith
Hadis yang Menarik

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.



Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'


Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you will have no grief.'
Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'


When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.
Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement, before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'


Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because
Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:



'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.
'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'


May Allah bestow this favour on all of us.

melawan kesepian















siti nurhaliza
melawan kesepian

Apa pun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apa pun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu ku lawan
Kesepianku…

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apa pun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu ku lawan
Kesepianku…

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apa pun
Semoga mampu ku lawan
Kesepianku…

Semoga kepergianmu
Tak akan…
Semoga mampu ku lawan
Kesepianku…

Apa pun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti.AddThis

petua imam syafie

4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI

Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH

Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA

Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak

dimakan.

4. TIDUR SYAITAN

Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

leave out all the rest
















linkin park
Leave Out All The Rest

I dreamed I was missing
You were so scared
But no one would listen
'Cuz no one else cared

After my dreaming
I woke with this fear
What am I leaving
When I'm done here?

So if you're asking me I want you to know

When my time comes
Forget the wrong that I've done
Help me leave behind some
Reasons to be missed
don't resent me
And when you're feeling empty
Keep me in your memory
Leave out all the rest
Leave out all the rest

Don't be afraid
Of taking my beating
That've been shed upon me

I'm strong on the surface
Not all the way through
I'll never been perfect
But neither have you

So if you're asking me I want you to know

Forgetting
All the hurt inside you've learned to hide so well
Pretending
Someone else can't come and save me from myself
I can't be who you are

Forgetting
All the hurt inside you've learned to hide so well
Pretending
Someone else can't come and save me from myself
I can't be who you are

I can't be who you are.

family day

kita minum dulu..

adoi..penat..
woi..tangkap sarjen woi..

kite main dulu..

fuh...penat oooowh..

ni la chaf yang menyetelkan segala masakan..

berkerjasama segala kepakaran yang ada untuk siapkan santapan tengah hari.

ni la hidangan yang bakal kami santap pada hari ini.
tapi yang ni panas punya.

permulaan pagi menyediakan dapur untuk memasak hidangan yang bakal di santap.

hari kuarge maintenance
video

jari kita

"Apa ada pada jari anda.....apa rahsia jari anda...apa guna jari
anda...?????????????''



1. Cuba tengok jari anda. Genggam kuat2 & angkat ke atas sambil
laung.."Allahu Akbar". Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.

2. Straight kan jari ke depan dlm keadaan terbuka & Renung
dalam-dalam. Itulah kewajipan solat lima waktu jangan kita abaikan.

3. Put ur hand on the table, perhatikan. Start dari jari kelinking yg
kecil & kerdil, macam manusia & apa benda pun akan start dari kecil
then membesar & terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam
seluruhnya. Whatever we do semua start dari kecil. Kegagalan mendidik
pada usia muda akan beri impact/kesan yang besar pada masa depan.



4. Then tenggok jari kedua, jari manis. Macam tu jugak la degan usia
remaja..semuanya sweet..
manis macam jari manis. Masa remaja kita selalu di duga degan cabaran
& dugaan. Hanyan iman & takwa akan tunjukkan jalan kebenaran.

5. Jari ketiga jari yang paling tinggi, jari hantu ibarat alam dewasa
kita. At 30's kita dah punya status & ekonomi & career yang stabil but
kita kena careful sebab masa ni la banyak "hantu- hantu pengacau" yang
datang menggoda. Hantu dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu jealous
dan
macam2 hantu lagi. Kalau gagal kawal emosi khuatir kita masuk ke
perangkap nafsu dan syaitan. So kita kena la lipat gandakan ibadat.

6. Jari telunjuk - Jari ni lah yg mengungkap satu dan esanya Allah SWT
ketika solat. Genggam kesemua jari kecuali telunjuk see how Gagahnya
telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi contoh & tauladan pada jari2
sebelum ni.
Macam tu jugak degan kita perlu jadi role model to the new
generation.. jadi pembimbing yg kaya degan idea bernas & a great mind.

7. Lastly renung la ibu jari.. besar/gemuk & pendek compare to the
others but it shows kematangan & kehebatan yg membanggakan.
Kalau ada ibu jari semua urusan lancar tapi bayangkan kalau takde ibu
jari... nak gengam/pegang something cukup susah.. nak pegang sudu pun
susah. To young generation, nak buat apa2 rujuk la kat org
tua/berpengalaman.
Kalau kita mereka, then boleh la kita say "good"
or "yes" sambil thumbs up itulah rahsia kejayaan kita.

See all ur fingers and renung/fikir dalam2. Dimana anda sekarang"

talkin

Sebak dada bila membaca email ni....but its good ......
Semoga kita insaf dan menjadi pelajaran. InsyaAllah...

Hari berganti hari.Keadaanku semakin
tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak
tahu mengapa aku di tempatkan di sini.Sebelum tu, yang aku ingat aku sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dengan lori balak.Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku pastikan siapa orang-orang yang berada di sekelilingku.Aku terasa dada ku teramat berat dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi.Derita sungguh nafasku
sesak. Tiba-tiba tanganku di pegang kuat.

"Mengucap sayang mengucap....Asyhaduallailahaillallah........."ucapan itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan tangisan.Itu suara ibu.manusia yang pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yang pernah menyuapkan nasi ke dalam mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta yang pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?"Aku amati suara itu.Pasti itu suara abang.Mungkin abang baru sampai. "Tenat",jawab doktor dengan
ringkas. "Itu 'kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir sahaja.Kita perlu usaha".
Sudah seminggu aku terlantar di wad ini,kenapa baru sekarang abang menjengah? datang lah ke sini,aku ingin berbicara denganmu. datanglah.....
Tapi mataku.......semakin gelap.Adakah aku sudah buta? Tidak!!!!Aku tidak mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia ini.

"Sabarlah dik,banyak-banyak ingatkan Allah."Abangkah yang bersuara itu? Apa yang aku tanggung ini tidak semudah yang kau lafazkan, abang.Tolonglah adikmu ini.Tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayap kedengaran suara doktor.Kedengaran juga ibu menangis teresak-esak.Ibu,kau hanya mampu menangis saja.dan bila tiba saatnya,kita akan
berpisah.Tapi,ibu.....aku tidak mahu berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku.

"Yassin......".bacaan yassin terngiyang-ngiyang di telingaku.Aku tahu itu suara abang.Tetapi kenapa aku di perdengarkan dengan suara itu???
Apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku takut!!!!!!!

Sedetik lagi sakaratul maut datang.Sedetik lagi izrail datang. Sedetik lagi malaikat maut dtang.Aku di ambang sakaratul maut...... Aku semakin tegang dan semakin sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa lagi.Aku tidak kenal sesiapa di sekelilingku.Tapi yang pastinya sekarang, aku berdepan dengan sakaratul maut. "Tolong ibu tolonglah aku, aku takut".Tapi rintihan ku tidak di pedulikan.Apa mereka semua sudah pekak? Aku di lambung resah,gelisah dan penuh kesah.Keluhan dan rintihan.

"Panas,dahaga,haus,panas........".tapi tiada siapa pun yang peduli.
Nenekku datang,"Nenek...........".
"Kau dahaga cu,kau lapar cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,kalau cucu mahu masuk syurga,minum air ini".
"Ibu......". Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.
" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu, nak.Buangkan islam, matilah dalam agama yahudi.....".
Ayah.......kau datang ayah.......".
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam agama nasrani
Itulah agama yang membantu kau masuk ke syurga".
"Nenek....ibu.....ayah......suara kau kah tadi??Kenapa kau berubahlaku??Atau suara syaitan yang ingin memurtadkan aku??

"Mengucap sayang
,mengucap.Asyhaduallailahaillallah......".Ucapan
itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara ibu.Tapi lidahku sudah menjadi kelu.

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut kami". manusia-manusia berjubah hijau datang membawa bersamanya payung hijau,katanya"Mari ikut kami".cahaya putih datang.datang kilatan
hitam. Datang sinaran kuning.Cahaya merah datang

."Apa ini,apa ini?.Akulah sakaratul maut.......!!!!!!".
Kedinginan menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan kemudian
datanglah malaikat maut di hujung kepalaku.
"Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan Allah.......".Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam tubuhku.Lalu,innalillahi wainnailaihi rajiuun....
Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata memandang dan menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.

Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah yang amat busuk. "Apa yang busuk ni?Tak adakah orang yang mengangkat sampah
hari ini?Ah,busuknya,hanyirnya,hancingnya......".
"Assalamualaikum......".
"Siapa yang memberi salam itu?".
"Aku".
"Kau siapa wahai pemuda???".
Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.Aku tidak pernah melihat orang yang sehodoh,sekotor,dan sebusuknya di dunia ini.rambutnya yang tidak terurus,baju yang di pakai berlumut hijau,kuning,coklat dan
entah apa-apa warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan mulutnya terdapat nanah dan darah pekat keluar.Tanpa di pedulikannya......jijik,loya,aku rasa........teramat loya melihatnya.

"Kau tak kenal aku?".
"Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau sehodoh dan sejijik ini".
"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku hari-hari".
"Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar semua penghuni wad ini mendengarnya.
"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari sini".
"Akulah amalanmu yang keji..........".
Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa lagi.Ya! aku teringat kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa dan keburukan yang kita lakukan di dunia,akan di jelmakan dalam sebagai suatu makhluk yang teramat hodoh di hadapan kita di alam barzakh
nanti.

Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku memang lalai,cuai dan lupa dengan segala nikmat yang telah kau kurniakan.Solatku kerana kawan,dan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku bebas,tak kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah berlalu dan dan sudah terlambat untuk bertaubat.Apa yang aku harus lakukan!!!!!

Surah yassin yang abang pegang di letakkan di atas dahiku.Aku melihat kaklong dan kak ngah menangis.Aku juga lihat mata abah bengkak. Tiba-tiba badanku di sirami air.Air apa ini?????

"Tolong....sejuk!!!!Kenapa air ini berbau air kapur barus.Tolong jangan tekan perutku dengan kuat,sakit!!!!Kenapa ramai orang melihat
aku???Aku malu.....malu.....malu......!!!!!!".

Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih dibentangkan.Lalu diletakkannya aku di atas kain putih itu.kapas di bubuh di celah-celah badanku.Lalu aku di bungkus satu demi satu dengan kain itu.

"Nanti,tunggu!!jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua buat aku macam ini?Tolong rimas....panas........".

Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa orang termasuk tok imam menyembahyangkanku.Kelihatan ayah dan abang berada di saf yang pertama.Tapi kenapa aku di sembahyangkan?Bukan kah aku boleh sembahyang sendiri?

Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan".Dan kini baru
aku sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat takbir,ruku',sujud dan tahiyyat.

Aku di angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di dalam kotak kayu. Kotak apa ini?"Aku di usung oleh enam orang termasuk ayah dan
abang.Aku diusung setapak demi setapak".

"Al-Fatihah!"Keengaran suara tok imam.Kelihatan ibu,kak long,kak ngah dan lain-lain mengekori di belakang.tapi kemana dia bawanya aku?".

Nun jauh di sana,kelihatan tanah perkuburan kampungku.
"Ke situkah aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!".
Setibanya di tanah perkuburan,kelihatan satu liang yang besaiz dengan jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di turunkan ke dalam
liang itu.

"Perlahan-lahan",aku terdengar suara tok imam memberitahu."Tolong keluarkan aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada di dalam liang sedalam enam kaki.Sedikit demi sedikit pasir dan tanah menutupiku.
"Tanah apa ini?".
"Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".
"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.......Dari Allah kita
datang,dan kepada Allah jualah kita kembali".
Kedengaran bacaan talkin dari tok imam."Sesungguhnya mati itu benar alam barzakh itu benar,siratul mustaqim itu benar,syurga dan
neraka itu jua benar........".Sayup sayap aku terdengar tok imam terus membaca
talkin,tetapi makin lama makin hilang.Pandanganku makin lama,makin
kabur dan terus tidak kelihatan.Tubuhku terasa telah di timbusi
sedikit demi sdikit pasir dan tanah yang di lemparkan ke atasku.Terasa semakin
gelap dan......aku kini keseorangan.

"Nanti!Nanti!Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan tinggalkan aku seorang.Aku takut!!!Gelap!!!Panas!!!Tolong !!!!

THIS IS A GOOD STORY BUT THE AUTHOR LEFT OUT ONE MOST IMPORTANT THING IN
DEATH.....

"SAKITNYA SAKRATUL MAUT ITU ADALAH UMPAMA SERIBU PEDANG YANG AMAT TAJAM MENGHIRIS DAGING DAN TULANG SERENTAK...DAN SAKITNYA HINGGA KE AKHIRAT."


Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.Kecewa bercinta bukan bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya... Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa...

Saturday, November 7, 2009

activiti x dirancang

kepenatan hilang bila keadaan happy cam ni..


ni ada gaya artis x...
hehehehehe....


ni pose ag..


ni ktorang serang rumah khairul hamsi kat besaut plk..kat cni mkn bihun sup fuhh..ari ni pakat lunyai kerana makan..pakat-pakat pose..cover macho arrr....


meeting..


meh p.cik ajo korang ngopek durian..ha..amek gambaq nanti buat S.O.P senang nanti..


ha..dapat..dapat..aku punya..


kerjasama ngopek durian.. tp yg ni mmg lain macam ckit buahnya.. isi mmg sedap..
perh...

brader ni dah mabuk dah banyak mkan durian..


ini abg azli yg baju merah ada no6 tu.. kampung dia la kitorang serang..


pakat la merasa..tgk orang yang ngopek bapa orang yg len tgu nk baham je..
sempat aku posing..hehehehehehe...


ha.. knl buah ni.. ni la buah segala buah.. raja buah.. durian namanya..


kitorng sampai di rumah abang azli menjamu selera gak..
jom kita tgk apa dia..


ni meja VIP.. kusyuk menjamu selera.. (kenduri rashidi)


sorng macho je mkn tp yg sorang tu mana macho dia??? eh..apa yg p.long ngn p.ngh dok cita tu???

wei apa sengeh cam tu aku nk amek gambaq ni..



gambar beramai-ramai dengan raja sehari.. moga-moga pas ni ada lg dapat makan free..hehehehehe..


bang.. mau.. timbang kilo je..mau kita tapau.. selonggok x mahal blh diskaun..mau free blakang kira.. jgn mara..

brader..brader.. macho.. ngah cover line usha awek di sekeliling.. hehehehehe..


selamat pengantin baru.. rashidi dan isteri tersayang.. doa kekawan moga panjang umor murah rezeki dan panjang zuriat.. hehehehe.. pengapit pun boleh tahan..